Catan. Szybka gra karciana - recenzja gry

29 marca 2017 r.

Catan. Szybka Gra Karciana - recenzja gry

image

Szybka gra karciana? Oj nie taka szybka... Wersja mini Osadników z Catanu? Też nie!

Co to jest więc za gra?

Jest to klasyczna karcianka, osadzona w klimacie Osadników z Catanu, wykorzystująca niektóre rozwiązania pierwowzoru, ale wprowadzająca też nowe, ciekawe elementy. Na pewno inaczej się do niej podchodzi i inaczej odczuwa rozgrywkę mając za sobą rozegrane partie Osadników, a inaczej, gdy jest to pierwszy kontakt z wyspą Catan. Mam wrażenie, że niektóre niedociągnięcia wybacza się tu łatwiej z sentymentu do podstawowej wersji gry.

image

W bardzo małym i poręcznym pudełku znajdziecie... instrukcję i same karty: 67 kart surowców (glina, drewno, ruda, wełna i zboże: nazwy z instrukcji, każdy zawsze nazywał je jak chciał...), 42 karty budynków (drogi, karty z osadami po jednej i miastami do drugiej stronie, rycerze, rozbudowy miast), 4 karty "Koszty budowy" oraz 1 karta przeznaczenia.

image

Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy w wieku od 8 lat i wg informacji na pudełku powinna trwać około 30 minut, ale w rzeczywistości gra się nieco dłużej, zwłaszcza gdy przy stole siedzą cztery osoby. Celem gry jest zdobycie 10 punktów, które umiejscowione są na kartach osad, miast, ulepszeń miast, dróg i rycerzy. Znajdziecie tu wiele znanych elementów i rozwiązań ze starych Catanów: te same surowce i te same grafiki na kartach surowców, koszty budowy też są takie same (np. za osadę dalej trzeba zapłacić drewnem, gliną, siankiem i owieczką), budując miasto stawia się go na osadzie, znajomy jest też motyw drogi i rycerza, a osada dalej daje 1 pkt, a miasto 2 pkt. Na tym chyba kończą się podobieństwa. Reszta jest nowa: karta przeznaczenia, możliwość rozbudowy miasta (punkty + efekt działania danej rozbudowy), system stawiania/budowy kolejnych dróg i rycerzy, mechanika gry oraz możliwość rozegrania partii dwuosobowej.

image

Jak się w to gra?

Na stole należy rozłożyć:
- karty budynków: osada/miasto (osadą do góry), droga (strona A), rycerz (strona A), rozbudowa miasta,
- zakrytą talię kart surowców oraz odkryte 5 kart surowców (rynek),
- kartę przeznaczenia (białymi strzałkami do góry).

Każdy gracz zaczyna z jedną osadą, jedną drogą (stroną A) oraz trzema losowo dobranymi kartami surowców. Możemy już grać :)

image

W swojej turze każdy gracz może wykonać trzy akcje:
1. Wymiana kart z rynkiem, graczami lub talią: to ile kart można wymienić decyduje liczba wybudowanych dróg stroną A (jeśli mamy np. dwie drogi na stronie A, możemy wymienić dwa surowce). Wymiana z rynkiem polega na dobraniu z rynku tyle kart ile możemy i odłożeniu na rynek  taką samą liczbę surowców. Wymiana z graczem to element negatywnej interakcji. Losujemy od wybranego gracza karty surowców i oddajemy mu taką samą liczbę kart (możliwe jest oddanie tych samych). Jeśli wymienimy się z talią, to oznacza, że weźmiemy surowce z talii i odłożymy na stos kart odrzuconych taką samą liczbę surowców.
2. Budowa (zakup rycerza, osady, miasta itd.): tu nie ma żadnej filozofii. Opłacamy koszt wybranej karty i kładziemy ją przed nami. W przypadku dróg i rycerzy, układamy karty najpierw stroną A, a następnie stroną B i tak na przemian. Karty osad i miast, oprócz punktów, posiadają efekt akcji natychmiastowej: przy osadzie można odwrócić kartę przeznaczenia, a przy mieście uruchamiamy atak złodzieja (jeśli ktoś ma więcej niż 7 kart, odrzuca nadmiarowe).
3. Dobranie surowców: dobranie dwóch surowców z talii oraz tylu dodatkowych surowców ilu dany gracz posiada rycerzy, ułożonych stroną A.

Do czego służy karta przeznaczenia? Karta ta określa kogo możemy obrabować gdy skończy się możliwość zakupu z rynku  kart dróg i rycerzy. Tych kart jest stosunkowo mało i nie ma opcji, aby nie użyć karty przeznaczenia. Strzałki na tej karcie wskazują osobę, której możemy zabrać kartę drogi lub rycerza (jeśli nas na nią stać). Jeśli ta osoba (najbliżej siedząca) nie ma wymaganej przez nas karty, karta zabierana jest następnemu graczowi. Kartę przeznaczenia można odwracać (jeśli zbuduje się osadę).

image

Pierwsza osoba, która uzbiera 10 pkt, wygrywa.

W karcianych Catanów gra się bardzo przyjemnie, ale nie ma efektu "wow". Chętnie siadam do tej gry, ale z zamiarem rozegrania maksymalnie dwóch partii z rzędu. Jest to więc raczej filler, niż główne danie wieczoru. Trzeba też zaznaczyć, że wcale nie taki szybki filler, jakby miało to wynikać z tytułu. Nie udało nam się rozegrać partii krótszej niż przewidziane 30 minut (choć we dwie osoby pewnie jest to możliwe). W środku rozgrywki można zauważyć moment spowolnienia tempa gry, gdy kończą się karty rycerzy i dróg, a gracze zaczynają sobie odbierać te karty po kolei. Pierwsza osoba, która umiejętnie przerwie impas (zakupi np. specjalne ulepszenia miast lub sprytnie będzie operować kartą przeznaczenia) najprawdopodobniej wygra. Nie sposób nie stosować porównań do podstawowej wersji gry. Na duży plus możemy wskazać możliwość fajnej gry dwuosobowej, czego w zwykłym Catanie brak (nawet z dodatkiem gra się dziwnie na dwie osoby). Nie ma też w tej grze tak dużej losowości, co dla niektórych jest sporym atutem. Jeśli połączymy dwie talie, możemy zagrać w 6 osób: tak nie graliśmy, ale brzmi zachęcająco:) Na koniec parę słów o wykonaniu. Pudełeczko jest idealne: nie ma tu miejsca na pustą przestrzeń. Mieści się bez problemów w kieszeni, torbie, plecaku; spełnia więc wszystkie wymagane cechy gry podróżnej. Grafiki na kartach surowców są takie same jak w klasycznej wersji gry, co wywołuje automatycznie uśmiech na twarzy. Nie można też niczego zarzucić grafikom na kartach budynków. Wszystko jest tu czytelne i bardzo ładne.

image

Plusy:
+ małe, poręczne pudełko (wersja kieszonkowa)
+ przyjemna rozgrywka dwuosobowa
+ ładne grafiki i wysoka jakość kart
+ ciekawy, nowy pomysł na grę Catan/Osadnicy z Catanu
+ niska cena 

Minusy:
- gra może się nudzić po dwóch rozgrywkach z rzędu
- czasem gra się dłuży

Moja ocena: 3+/5

image

image

image

image

image

Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie